Ellemeet

Op de TKBN vaarkalender stond een weekend in Zeeland met overnachting op camping Klaverweide en ik had er wel zin in om weer eens op zee te varen. Ik vaar namelijk niet zo vaak op zee, want voor slechts een dagtochtje vind ik Zeeland of de Wadden te ver rijden vanuit Lelystad, maar een heel weekend is natuurlijk andere koek.

Door omstandigheden op het werk kon ik helaas niet al vrijdagmiddag komen, dus moest ik zaterdagochtend vroeg op om mij bij de groep aan te sluiten, maar dat verliep gelukkig vlekkeloos. Het weekend werd georganiseerd door Kanovereniging IJsselstreek en ik bleek de enige niet-KVIJ-er te zijn, maar ik werd allerhartelijkst in de groep van twaalf personen opgenomen. De leiding was in handen van Jan Akkerman en Nicolaas.

Op zaterdag gaf Jan instructie aan een drietal bij Springersdiep, terwijl de rest met Nico een tochtje ging maken vanaf de Doorlaatsluis in de Brouwersdam langs de kust van Schouwen. Het was prachtig weer dus er waren veel badgasten op het strand. Door de geringe wind waren er helaas nauwelijks golven, maar bij de ondiepe Bollen van het Nieuwe Zand stonden er gelukkig nog wel wat brandinggolven om lekker in te spelen. Verderop gingen we aan land voor de lunchpauze. We hebben diverse zeehonden gezien. Één zeehond dook zelfs twee meter naast mijn kano op en dook net zo snel weer onder toen hij mij zag (in het dagelijks leven zie ik overigens niet van dergelijke schrikreacties als men mij ziet).

Op de terugweg kreeg ik de opdracht om onze positie te bepalen. Ik had mijn handkompas in de auto laten liggen, maar zo makkelijk kwam ik er niet onderuit, want ik kreeg het handkompas van Nicolaas. Ik besloot te peilen op de vuurtoren Westhoofd recht voor mij en de vuurtoren van Westerschouwen recht achter mij, maar dat was niet zo handig want die lagen vrijwel op een lijn met onze plek en dus niet onder een hoek van ongeveer 45 graden. Daarna gingen we natte oefeningen doen. We moesten op het achterdek gaan zitten met de benen buitenboord en dan verder peddelen. Dat is erg instabiel, maar toch ging dat bij de meesten goed genoeg om niet te hoeven zwemmen. Daarna oefenden we reddingen (kiwi en hiel-haak). Toen we daarna verder peddelden besloot ik om te gaan, want ik was toch al nat. Gelukkig had ik veel lucht in mijn longen en bleef ik consequent kloppen en zwaaien, want anders had ik weer uit moeten stappen. Daarna besloot Jannes om Hendra te slepen en binnen een mum van tijd hingen natuurlijk ook alle anderen er bijaan.

De volgende dag zijn we met de hele groep ingestapt bij Springersdiep voor een rondje Aardappelenbult rechtsom. Meteen na het uitvaren van de haven zag iemand al weer een zeehond, maar het bleek slechts een dobberende fles te zijn. We voeren met koers 270 graden naar gele ton/boei BO1 (Bollen van Ooster) en van daar op 30 graden richting de Maasvlakte. Wij (en andere recreanten) mogen namelijk niet binnen deze gele betonning komen die rondom de Aardappelenbult ligt. Het was slechts windkracht 2, maar er was nog wel wat na deining vanaf zee. Bij ton/boei BO2 (dit moest eigenlijk BO23 zijn, maar het cijfer drie was afwezig) gingen we al surfend op de golven naar het strand bij de vuurtoren Westhoofd. De Aardappelenbult bleef helaas onder water en was dus niet te zien, doordat de waterstand te hoog was.

Na de lunch peddelden we tussen de Aardappelenbult en het strand terug naar Stellendam over vlak water. Een enkeling deed nog wat natte oefeningen in de haven en daarna keerden we voldaan huiswaarts. Ik wil de organisatoren van KVIJ hartelijk danken voor dit mooie weekend.